In Gods voorziening waren er de planeten, waaronder de eretz, de aarde met haar levende zielen. Planten en dieren die tot het genoegen van de mens konden dienen, vulden de Koninklijke Tuin, waar het leven tov was.

Oorspronkelijk was alles vreedzaam, een wereld waar geen ruzie of oneigheid was. De mens kon genieten van de vreedzaamheid. De pais en vree diehen genegen was kon de mannin echter neit tevreden stellen. In haar wens naar meer, en liefst om zo veel mogelijk te kennen zoals God alles lijkt te weten, verkoos zij ongehoorzaam aan God te zijn en ging tegen de elohim Zijn verbod over om toch van de vruchten van de Etz HaDa’as Tov v’Rah of Boom van moraal, de boom van kennis van goed en kwaad te eten. Die daad van verzet tegen God bracht haar in onmin met God. Door die daad kwam er nu een vertroebelde verhouding tussen de mens en zijn Schepper.
Er trad een ruptuur op welke nog vele jaren zou gaan aanslepen. dit wil echter niet zeggen dat het wederzijdse gevoelens van wrok en boosheid waren. De wrok, minachting, misnoegen, onbehagen, onvrede en onvriendschappelijke verhouding, lag hoofdzakelijk bij de mens die twijfelde aan de eerlijkheid van de Goddelijke Schepper.
De mens die had getwijfeld of God alles wel eerlijk met hen voor had en dacht dat God hen iets bijzonders te kort deed, had een dodelijke vergissing begaan met van die vruchten te eten van de Boom in het midden van de Gan. god had hen nochtans gewaarschuwd betreft wat er boven hun hoofd zou komen te hangen.
Genesis 2: 16-17 OJBV En Hashem Elohim heeft de adam geboden en gezegd: Van elke etz van de Gan mag jij vrijelijk eten; (17) Maar van de Etz HaDa’as Tov v’Rah, daar zult gij niet van eten; want in de yom, dat gij daarvan eet, zult gij zeker sterven.
En na het in twijfel treken van dat gezegde (Genesis 3:3-4) moesten zij aanhoren dat zij van toen af aan zij in het zweet van hun aanschijn zouden moeten gaan eten totdat zij weer, zoals zij uit de aarde waren ontstaan, tot de aarde of aphar haaretz zouden wederkeren.
Genesis 3:19 OJBV In het zweet van uw voorhoofd zult gij Lechem eten, totdat gij tot Haadama terugkomt; Want daaruit zijt gij genomen; Want je bent van aphar, en tot aphar, zal je terugkeren.
De Elohim had hen in de Gan leven, simcha (blijheid) en simchah (geluk – vreugde), dood en ongeluk voorgehouden, zoals Hij later bij nog vele andere levende zielen zou doen. Bij al die gelegenheden waar de Elohim de mens voor de keus zettte, was het aan de mens gelegen om de juiste keuze te maken. Telkenmale riep יהוה {Jehovah} Elohim plechtig hemel en aarde tot getuigen tegenover de mens, zodat zij er zeker konden van zijn dat de Goddeliike Grootmacht hen leven en dood, zegen en vloek had voorgehouden. Telkenmale was het aan de mens zelf om te kiezen voor het leven, opdat zij en hun kroost het leven mochten hebben, door יהוה {Jehovah} Elohim als hun Enige Waarachtige God, te beminnen, Hem te gehoorzamen, aan Hem zich te hechten. Want de mens moet uiteindelijk weten dat daarvan hun leven afhangt. (Deuteronomium 30:15,19-20)
Door de verkeerde keuze van de chavah werd haar tegen God in gaan aanschouwd als ‘chattat‘ of ‘zonde‘, transgressie of ‘averah‘ tegenover de Allerhoogste. De verdienste daar van of ‘het loon der zonde’ is de dood. Het is namelijk zo dat wanneer begeerlijkheid is bevrucht, wordt er zonde gebaard, en als de zonde volgroeid is, brengt ze de dood. (Jakobus 1:15) Maar al vlug na die zondeval gaf de Allerhoogste een teken van medeleven of chochmah (begrip) en verschafte Hij een oplossing.
Genesis 3: 14-19 OJBV En Hashem Elohim zeid tot de Nachash: Omdat gij dit gedaan hebt, zijt gij arur vervloekt boven Kol Habehemah (vee) en boven elk beest van de sadeh (veld); Gij zult gij heengaan, en gij zult gij al de dagen van uw leven eten; (15) En ik zal eivah (vijandschap, persoonlijke vijandigheid [zie Ezechiël 35: 5]) tussen u en Haïsha (deze vrouw) zetten (zie HaAmah, Yeshayah 7:14) en tussen uw zera en haar Zera; Het zal je rosh (kop) verpletteren, en je zal zijn akev (hiel – hak) treffen (slaan). (16) Tot Haïsha zei Hij: Ik zal uw itzavon (barensweeën of bevallingspijn) sterk vermenigvuldigen en uw kinderdracht (of kraambed); In pijn zult gij banim (kinderen) voortbrengen; En uw teshukah (verlangen, smachten, snakken of begeren) zal zijn voor uw man, en hij zal over u heersen. (17) En aan Adam zei hij: Omdat gij gehoor hebt gegeven aan de stem van uw Isha en van Haëtz hebt gegeten, waarvan Ik u geboden heb, zeggende: Gij zult er niet van eten, arurah (vervloekt) is haadamah wegens jou; In itzavon (pijn, lijden, zie vers 16), zult gij daarvan eten al de dagen van uw leven; (18) Ook zal het u kotz en dardar (doornen en distels) voortbrengen; En gij zult de esev van de zaad eten; (19) In het zweet van uw voorhoofd zult gij lechem (brood) eten, totdat gij teruggaat naar Haadama (tot de grond, of naar de aarde); Want daaruit ben jij genomen; Want je bent van aphar (stof), en tot aphar, zal jij terugkeren.
Er wordt ons medegedeeld dat één van de chavah haar nakomelingen de kop zal vermorzelen van de tegenstrever or transgessor. Maar ook horen wij dat de hiel van een nakomeling van de vrouw zal men trachten in de hiel of in zijn zwakke plek te treffen.
Genesis 3:15 LU “En Ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad: dat zal u den kop vertreden, en gij zult het in de verzenen steken.”
Die nazaat die de tegenstrevers van God voor het hoofd zal stoten is de Messias waar zo vele jaren zo vel mensen naar uitkeken. Velen kwamen te weten dat hij uit de stam van David zou komen, maar velen zagen niet wanneer het zover was dat die verkondigde nazaat er op aarde kwam.
Met die nazaat uit het geslacht van koning David kwam de genadegave van God, die Hij daar in de Gan al aankondigde en welke de voorziening is om weer tot een status te komen van verzoening en van eeuwig leven in de Kristos of Redder. (Romeinen 6:23)
De Elohim had geen onmogelijke dingen gevraagd van de mens. De mens zelf had het verkorven, maar God gaf de mens nog een kans om het terug op te lossen of te bewijzen dat hij zich aan Gods geboden kan houden. God voorzag die mogelijkheid tot verzoening van de mens door een mens, namelijk een afstammeling van de eerste Adam. God zag er geen bezwaar in om een Ben HaAdam als tweede Adam te voorzien, om zo die verloren plaats in te nemen en het dan wel zelf te klaren en het bewijs aan de gehele wereld te tonen dat hij getrouw aan God kon zijn.
Ook al is het loon van de zonde de dood, voorziet de Elohim naast die komende Verlosser en zijn loskoopoffer, dat de genadegave van God over de mensheid zal brengen, dat de mens gegidst zal worden doorheen zijn moeilijke leven. Die Gids voor het leven is het Woord van de Elohim zelf, dat doorheen de jarne steeds door gegeven is en bewaard gebleven is, om zo onveranderd tot elke mens te komen die het wil aanhoren. Dat aanhoren van Dvar Hashem (Gods Woord) en het navolgen er van is een mogelijkheid om weer tot verzoening met God te komen en om terug kans te maken op dat eeuwige leven.

+
Voorgaande
Keuze van levende zielen tot de dood
Volgende: Bron(nen) van kwaad
++
Aansluitende lectuur
- Elohim’s keuze in de wereld
- Dorst naar geluk en zingeving
- Echt geluk, liefde en perfectie
- Vind uw diepste geluk bij Jehovah
- Zoek uw Toevlucht bij God
- Gehoorzamen aan God
- Hoe is jouw film van je leven?
- Geluk een innerlijke toestand
- Geluk is als manna
- Heb een echte gelukkige dag vandaag!
- Verlossing #1Bijbelse leer van verlossing
- Het begin van Jezus #3 Voorgaande Tijden
- Het begin van Jezus #6 Beloften van innerlijke zegeningen
- Het begin van Jezus #13 Een te komen mens
- De god zoon, koning en zijn onderdanen
- Een koning die zijn onderdanen wetten oplegt waarvan hij weet dat zij zich er nooit aan kunnen houden
- Straf van GodGod komt ons ten goede
- De Wet van de Liefde, basis van alle instructies
- Het loon der zonde is de dood; maar de genadegave van God is het eeuwige leven in Christus Jesus
- Hoop op een man
- Lam van God #3 Tegenover onschuldig dier een onschuldig man #2
- Verlossing #7 Christus levend in de gelovige
- Doopsel en bloedvergieten ter vergeving
- Hoop voor de toekomst
- Uitzicht op de toekomst
- Redding
- Toewijding van ons
- Offers van mensen onvolkomen tegenover het volmaakte slachtoffer door God te leveren 1
- Lijden goegemaakt door Jezus’ loskoopoffer voor zonde
- Ook behoort gij Uzelf niet toe, want gij werd met een prijs gekocht
- Voor de Wil van Hem die groter is dan Jezus
- 14 Nisan een dag om te herinneren #5 De te vieren dag
+++
Further reading
- Creation of the earth and man #17 Man in the image and likeness of the Elohim #1 In the image and after the likeness
- Creation of the earth and man #18 Man in the image and likeness of the Elohim #2 Assimilation of character
- Creation of the earth and man #19 Man in the image and likeness of the Elohim #3 Beholding image and likeness of the invisible God
- A multifold of elements in creation and a bad choice made
- Gone astray, away from God
- Genesis – Story of creation 5 Genesis 3:1-12 Eating of the fruit-tree of knowledge
- Genesis – Story of creation 6 Genesis 3:13-24 Enmity and curse
- Necessity of a revelation of creation 2 Organisation of a system of things
- First mention of a solution against death 1 To divine, serpent, opposition, satan and adversary
- First mention of a solution against death 2 Harm or no harm and naked truth
- First mention of a solution against death 3 Tempter Satan and man’s problems
- First mention of a solution against death 4 A seed for mankind
- Out of the seed of Eve
- The wages of sin is death; but the gift of God is eternal life through Jesus Christ
- Thirst for happiness and meaning
- Rest thy delight on Jehovah
- Luck
- Happiness is like manna
- Have a real happy day today!
- How shall the film of your life be?
- Ransom for all
- The redemption of man by Christ Jesus
+++
19 gedachten over “Voorzieningen voor de keuzes van de mens”