Christenen, Gezondheid en Welzijn, Jeshuaisten, Le'bnsshpil = levensstijl - lifestyle, Mensdom, Opvoeding & Voorlichting, Religiositeit + Wijze van Geloofsuitdrukking

Ten Goede en ten Kwade

Sinds het internet bestaat, heeft het ontelbare mogelijkheden geopend en een wereld aan kansen gecreëerd. Heel wat zaken die wij nu gewoon zijn om dagelijks te gebruiken danken hun licht aan hen, die ook al was het oorspronkelijk voor defensie doeleinden, zich vastgebeten hadden in die technologie die het mogelijk zou maken om contacten te leggen maar ook om dingen van op afstand te besturen.

De impact op communicatie is revolutionair geweest, waardoor mensen van over de hele wereld met elkaar in contact konden komen en in realtime met elkaar konden communiceren. Bovendien heeft het internet het delen en verspreiden van informatie op een ongekende schaal vergemakkelijkt en toegang verschaft tot een enorm scala aan bronnen die aanzienlijk hebben bijgedragen aan onderwijs, handel en entertainment. Het internet heeft de manier waarop we leren, samenwerken en ons ontwikkelen veranderd, waardoor het een onmisbaar hulpmiddel is geworden voor persoonlijke groei en ontwikkeling.

In bepaalde religieuze groepen is die moderne techniek lange tijd geweerd, zoals men niet graag had dat er radio’s en televisies in de huiskamer waren. Het ontbreken van radio en televisie maakte het ook wel eens dat het leek dat zulke religieuze groepen wereldvreemd waren. Jeshuaisten en andere Joodse groeperingen maken daar geen uitzondering op. De afsluiting van de buitenwereld is zelfs zeer gekend bij de meer conservatieve en orthodoxe Joden, zoals o.m. het masorti-jodendom, het modern-orthodox jodendom en het charedische ofwel ultraorthodoxe Jodendom.

In 2009 riepen bepaalde rabbijnen nog als waarschuwing:

Wie de wereld van internet ingaat ”zal nooit terugkeren”,

21 rabbijnen onderschreven een gezamenlijke brief waarin zij aanhaalden:

 ”Vele joodse zielen zijn al in die valkuil gestapt.”

Ook maakten ze toen duidelijk dat het niet enkel afgeraden was maar zelfs uitdrukkelijk verboden was.

”Onlangs zijn de zogeheten sites voor charedim veel te ver gegaan”,

aldus de rabbijnen. Zij zouden

”verboden laster, kletspraatjes, leugens, verschrikkelijke vuilheid en walgelijke zaken”

hebben verspreid.

Volgens onderzoek bij Dr. Malach en Dr. Cahaner kan men de ultraorthodoxe samenleving momenteel in drie hoofdgroepen verdelen als het gaat om internet.

  1. De eerste, conservatief, neigt digitale innovatie te negeren en blijft online gebruik boycotten.
  2. De tweede, pragmatisch, erkent de noodzaak om het internet te gebruiken en gebruikt het voor communicatie, informatie, werk en een verscheidenheid aan diensten, met voorbehoud ten aanzien van de sociale functies.
  3. De derde groep, gecategoriseerd als ‘modern’, maakt gebruik van de meeste innovaties die online beschikbaar zijn. Degenen die tot deze groep behoren, maken gebruik van de verschillende online platforms, waaronder sociale media, en zien het internet niet als een bedreiging voor hun levensstijl.

De grote verandering is er wel gekomen tijdens de Covid-19 pandemie. De opgelegde lockdown maakte het voor de gelovigen onmogelijk om met elkaar samen dienst te houden. In alle kerkgemeenschappen was dit een probleem en zo ook voor de Christadelphians en Jeshuaisten of volgers van Jeshua.

Het verrichte onderzoek in Israël, gaf aan dat leden van de Israëlische ultraorthodoxe gemeenschap internetgebruik geleidelijk integreren in hun levensstijl. In 2020 gebruikte daar bijna twee derde (64%) het internet, vergeleken met slechts 28% in 2008. Dit aantal is nog steeds laag in vergelijking met andere Joodse Israëli’s (93%). Haredim verschillen ook in de manier waarop ze verbinding maken met het netwerk, en hebben de neiging om voornamelijk verbinding te maken via hun thuiscomputers (42%), in plaats van via de mobiele telefoons (30%). Zelfs wanneer ze op beide manieren toegang hebben tot het internet, geven de meeste Haredim de voorkeur aan een verbinding via een computer (62%) – in vergelijking met andere Joodse Israëli’s die hun internet vooral via mobiele telefoons gebruiken (72%).

Lange tijd hebben rabbijnen zich verzet tegen het thuis hebben van een computer en tegen een aansluiting met het internet. Toch is er zelfs in het conservatievere Israël een grote verandering gekomen. 61% van de Haredim zegt nu thuis een computer te hebben, vergeleken met 88% van de andere Joodse Israëliërs. Haredim die een computer bezitten, gebruiken minder van de functies ervan dan andere Joodse Israëliërs.

In 2022 schreven opperrabbijnen David Lau, voor de Asjkenazische gemeenschap, en Yitzhak Yosef, voor de Sefardische gemeenschap, een brandbrief dat een koosjere telefoon ‘noodzakelijk’ is voor mensen die zichzelf willen afschermen voor ‘gevaarlijke content’. Volgens hen moeten er voor de ultraorthodoxe gemeenschap geen obstakels worden opgeworpen om aan ‘haar eigen manier van leven vast te houden’.

In Israël hebben de telecombedrijven een serie telefoonnummers voor deze koosjere telefoons gereserveerd en worden bepaalde lijnen geblokkeerd. Hierbij zijn nummers van bordelen of sekslijnen opgenomen, maar ook instellingen die slachtoffers van huiselijk geweld bijstaan en seculiere organisaties die hulp bieden aan mensen die uit de ultraorthodoxe gemeenschap willen stappen. Zo wil het rabbinaat haar gemeenschap volledig onder controle houden. Daardoor is makkelijk te achterhalen wie er eentje gebruikt, maar ook wie binnen de orthodoxe gemeenschap een niet-koosjer toestel heeft. Als de regels zouden gaan veranderen, verliezen de rabbijnen deze controlemogelijkheid en daarom riep dat van hunnentwege wel verzet op. In de nieuwe regeling zou nu iedereen binnen hun gemeenschap kunen besluiten een gewone smartphone aan te schaffen, en toch het oude nummer kunnen houden.

In België horen wij niet bepaald van zulk een regelgeving. Maar voor het al of niet gebruik van de computer en het internet mag mag men zich aan iets gelijkaardigs verwachten als in Israël.
Maar terwijl voor Corona veel Joden en Jeshuaisten helemaal niet wensten te weten van een computer, zijn velen toch een computer en internetverbinding gaan aanschaffen zodat zij tenminste hun wekelijkse bijeenkomsten toch nog mee konden maken. Ook al was het niet in persoon, werden de virtuele meetingen erg geapprecieerd. Opvallend hierbij was ook dat men nu zelfs meer aanwezigen op zulk een virtuele bijeenkomst kon vinden dan in de plaatselijke sjoel of synagoge, ecclesia– of gebedshal of koninkrijkszaal. Op dat vlak mag men het een enorme vooruitgang noemen dat die ziekte tot zulk een verandering heeft doen leiden in het verloop van de uitoefening van het geloof.

Voorlopig ziet men nog wel dat men de kinderen nog liefst van het internet af houdt. Haredi-ouders beperken de toegang van hun kinderen tot het netwerk meer dan andere Joodse ouders (respectievelijk 88% vs. 57%), evenals de hoeveelheid gebruik (respectievelijk 76% vs. 62%). De Jeshuaisten zorgen er meestal voor dat ze samen met hun kinderen op het net gaan, en dit hoofdzakelijk om de bijbelschool, Bijbelstudie en dienst te volgen.

Ongeveer de helft van de ultraorthodoxen (48%) denkt dat digitale technologieën de levenskwaliteit verbeteren, vergeleken met 82% van de andere Joodse Israëli’s. Onder ultraorthodoxen die het internet gebruiken, is de kloof veel kleiner (respectievelijk 63% en 84%). Ongeveer de helft van de ultraorthodoxen (49%) denkt ook dat digitale technologieën de sociale ongelijkheid verminderen.

Bij de Jeshuaisten is men het meeste verheugd dat de mindervaliden nu ook deelgenoten kunnen zijn van de gemeenschappelijke diensten. Vroeger voelden zij zich meer ‘uitgesloten’ omdat zij niet in de synagoge of gebedsruimte aanwezig konden zijn. Terwijl ze nu vanuit hun rolstoel of bed thuis toch kunnen waarnemen wat er allemaal in de sjoel gebeurt.

Hoewel we de afgelopen jaren een grote toename hebben gezien onder ultraorthodoxen en meer conservatieve Jeshuaisten, die bereid zijn om verbinding te maken met het internet, zullen we de komende jaren zien of deze trend een gevarieerder gebruik van de beschikbare online platforms zal inhouden. In ieder geval zullen de meesten toegeven dat er een enorme vooruitgang is geboekt, en dat wij nu zelfs van een ‘hemelsbreed’ verschil mogen spreken.

Yoel Schukkmann van Christenen voor Israël vindt dat het gemak om ongepaste websites te vinden, of websites met verspreiding van leugens, kwaadsprekerij, ongeloof in God, en dergelijke, alleen maar een deel uit maken van het probleem. Hij schrijft:

Behalve al deze schadelijke dingen is er nog iets dat wij als erg gevaarlijk beschouwen. En dat is het gemak en de directheid waarmee zoveel benaderd kan worden. Je zou kunnen denken dat dit juist alleen maar iets goeds is. Maar binnen het Jodendom waarderen wij ons vermogen om moeilijke vraagstukken op te lossen met ons eigen denken en leren. Het gemak waarmee we tegenwoordig alles kunnen vinden op het internet, ‘met slechts een klik op de knop’, maakt dat mensen gewend raken aan het verwerken en analyseren van informatie zonder maar enige inspanning of geduld. Iets wat behoorlijk nadelig is voor ons eigen denkproces; vooral bij het leren van de Thora en rabbinale discussies in de Talmoed of Joodse wetgeving, waarbij precies het tegenovergestelde van moeiteloze ongeduldige analyse vereist is.

Er zijn tegenwoordig computerprogramma’s beschikbaar met alle klassieke Joods-religieuze boeken. Echter, is de decaan van mijn kollel (leerhuis voor getrouwde mannen) er nog steeds van overtuigd dat iemand geen Thorageleerde kan worden als hij alleen maar leert van dit soort programma’s. Het ‘zwoegen in de Thora’, het zelf opzoeken en het leren van open boeken, is wat bijdraagt aan de kennis, het leervermogen, en het denkproces van een persoon. Hieraan zien we dus waarom we, zelfs zonder de ‘duistere kant’ van het internet, het regelmatig internetgebruik als schadelijk beschouwen voor onze kinderen.

De chassidische Rebbe van Boyan, rabbijn Nachum Dov Brayer, geeft aan dat wij moeten kiezen voor een zuivere manier van leven en benadrukt het als volgt:

“We willen alleen maar een heilig en zuiver leven leiden. Om een ​​gesjmak (aangenaamheid) te brengen voor het Jodendom, en de heilige Thora. Dat onze Joodse huizen gevuld zullen zijn met het licht van de Thora, Gods geboden, goede daden, een liefde voor onze medemens, en Avodat Hasjem (dienst aan God).”

In ieder geval geloven wij dat het internet, indien het goed gebruikt wordt, in ieder geval heel wat positieve elementen tot ons kan brengen, welke ons ook kunnen helpen in ons geloofsleven. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat het én een goed onderwijsmiddel kan zijn én een goed verbindingsmiddel met onze broeders en zusters wereld wijd.

+

Voorgaande

Veranderingen door het internet

Scheppers ster verbinding tussen hemel en aarde

++

Aanvullend

  1. Een stap richting hun bezorgde mede-christenen
  2. Neergeschreven gedachten
  3. De Messiaanse beweging onder de loep
  4. Geestelijke affaires in CoViD-19 afzonderingstijden
  5. Terugblikkend op de dienst van gisteren 3 Januari 2021
  6. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #8 Gebed #6 Communicatie en manifestatie
  7. Verzoening en Broederschap 8 Samenkomende deelgenoten

+++

Gerelateerd

  1. Communicatie
  2. Communiceren binnen een school
  3. Interne communicatie
  4. Soms zijn de woorden er even niet
  5. informatie
  6. De wereld van Internet, voor en nu
  7. [Infographic] Een dag in het internet
  8. Waarom klikken wij maar door op internet?
  9. Waar is God op internet?
  10. Onderzoek naar onze relatie met social media schiet tekort
  11. Hedendaags gezwets: ‘Geloof je het Duiveltje in je?’
  12. over instagram
  13. Doei Instagram, hallo leven
  14. Digital Services Act
  15. Een wettelijk verbod op mobieltjes in de klas?
  16. Amerikaans bod om TikTok te verbieden,
  17. Van FOMO naar JOMO
  18. Een relatie is niet meer als vroeger
  19. Oorlog en social media: veel emotie, maar aandacht ebt snel weg
  20. Bijna 3 op de 4 ouders zet kind (vaak ongevraagd) op social media
  21. Is zelfdiagnose autisme via TikTok gevaarlijk? … autisme en sociale media
  22. Tijdelijk stoppen met sociale media is goed voor je mentale gezondheid
  23. 8 maanden zonder sociale media
  24. Meer (echt) contact met de mensen om je heen.
  25. Ik Geloof ik
  26. Precious and Innocent Times
  27. Internet: A weapon of modern world
  28. Beyond the Labels: Unraveling My Unorthodox Spiritual Journey

Een gedachte over “Ten Goede en ten Kwade”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.