Elohim Hashem Jehovah, Geschiedenis, Joden, Levenskwesties, Mensdom, Religiositeit + Wijze van Geloofsuitdrukking

9 Av 2020 en Dagen van droefheid

Deze week zijn we in voorbereiding gegaan om enkele triestige gebeurtenissen te herinneren.

Over een paar dagen hebben we de droevigste dag op onze Joodse kalender, waarop we ons te kort doen, vasten, rouwen en bidden. Dit jaar zal het nog droeviger zijn dan andere jaren, omdat we ons dicht bij de zieken en de doden zullen voelen.

In gewone tijden is Tisha B’Av op 9 Av het hoogtepunt van de “Drie Weken”, een periode waarin we de vernietiging van het Gods Huis in Jeruzalem markeren. Met verdriet in ons hart herinneren we ons dat de Eerste Tempel in 423 vGT door de Babyloniërs werd verbrand en dat de Tweede Tempel in 70 GT voor de Romeinen viel. We zouden graag denken dat een huis van God niet vernietigd kan worden, maar we mogen geen illusies hebben, de oyev of vijand van God hier op aarde mag heel sterk zijn.

plague
De Grote Plaag of Pest – Afbeelding van de slachtoffers van de zesde bijbelse plaag. – Niday Picture Library / Alamy

Ook vandaag kunnen we zien en voelen dat er een sterke vijand van de mens is. Eeuwen geleden was er de zwarte pest die veel mensen van het leven beroofde. Het was een zeer besmettelijke ziekte, veroorzaakt door Yersinia pestis, een bacterie die door knaagdieren op mensen wordt overgedragen door geïnfecteerde vlooien, die hoge koorts en gezwollen plekken op het lichaam veroorzaakte, en vaak tot de dood leide, met name de builenpest of de “Zwarte Dood“, de pandemie die Europa tussen 1347 en 1351 teisterde, en die een naar verhouding grotere tol van levens eiste dan enige andere bekende epidemie of oorlog tot die tijd.

De 9e Av herinneren we ons ook de Joden van Betar die werden afgeslacht toen de Bar Kochba-opstand (132–135) tegen de Romeinse heerschappij in Judea eindigde in een nederlaag. Voor velen werd de messiaanse toespeling opnieuw verbroken *²

In 2020, bij zonsondergang op woensdag 29 juli, doorlopend tot de avond van donderdag 30 juli, zullen we die zwarte dagen in onze geschiedenis herinneren. Maar op deze grote dag van gemeenschappelijke rouw zullen we de vele kreten horen van veel mensen die ook dit jaar zullen roepen:

Eykhah – Êykhôh = Oh Waarom – Hoe kan dat?

Ja men zou kunnen stellen

Hoe kan het zijn?

dat deze gezondheidscrisis ons zo erg te pakken heeft?

Met een unieke nusach of nusakh, een speciale melodie, zal het gezang onze ziel in een melancholische sfeer van mededogen brengen voor alle slachtoffers van geweld in het verleden, maar ook van de huidige CoViD-19 virusslachting. Dagelijks horen wij dat over de wereld het aantal geïnfecteerden toe neemt en dat er zo vele landen zijn die dagelijks nieuwe lijken moeten bergen.

Aangezien we deze week met grote verliezen en onzekerheid worden geconfronteerd, zullen we avelut getuigen (of rouwen) om de vele slachtoffers van dit grimmige coronavirus. Tegelijkertijd zullen we bidden dat meer mensen er zullen toe komen om zichzelf en anderen zo goed mogelijk te beschermen met mondmaskers of mondkapjes en door een redelijke afstand van elkaar te houden (een sociale afstand – social distancing), maar ook door niet te veel contacten te hebben en de ‘bubbel’ klein te houden.

Bij het reciteren van de Amidah*³, terwijl we opstaan, zullen we onze hoofden naar beneden houden en ons al die levens herinneren. Hoewel we misschien ook huilen

Eykhah – Waarom oh God!

zullen we ons herinneren hoe Hij de hele tijd voor Zijn volk werkte en bij hen was en bij ons is. Met dankbaarheid zullen we erkentelijk zijn voor de tijd en de kans die ons zondaars worden gegeven om zonder schaamte te verzoenen.

We begrijpen niet altijd waarom Elohim toestaat dat bepaalde dingen gebeuren. Maar we zijn ons ervan bewust hoe enosh of de mensheid er vaak veel mee te maken heeft. Net als vandaag kan elk individu zijn of haar eigen verantwoordelijkheid nemen om voor de veiligheidsmaatregelen te zorgen en zo verspreiding van de ziekte te voorkomen. Voor de veiligheid ontmoeten we elkaar ook niet in het echt.
Maar we zijn blij dat we virtueel kunnen vergaderen en als zodanig nog steeds van onze broeders en zusters te horen krijgen hoe ze het hoofd bieden in deze tijden van grotere isolatie.

Deze dagen van meditatie en voor sommigen ook vasten, laat het een tijd zijn van rustig praten met God, terwijl we ons herinneren dat we ons moeten schamen voor onze twijfels over God, maar ook herinnerend dat we niet beter zijn dan Moshe. Ook hij kwam er toe om te vragen “hoe” hij alle ruzies van de mensen in zijn eentje moest oplossen. Het kan begrijpelijk zijn dat sommige van onze medeburgers ook aan God twijfelen of roepen “waarom”, zoals Moshe deed.

De Hashem Elohim zei dat Hij een hongersnood in het land zou sturen, geen hongersnood naar brood en geen honger naar water, maar eerder om de Dvar Hashem te horen. Tegenwoordig merken we ook dat nog meer mensen een kreet uiten om meer te weten te komen over de Goddelijke Schepper of de Ene Achter Alles.

We weten wel dat de profetieën van Amos, zoals de meeste van degenen die tijdens de eerste tempelperiode profeteerden, vermoedelijk voornamelijk gericht waren op de verstrooiing van de 10 stammen door de Assyriërs, de verovering van Yehuda en de verbranding van de eerste tempel door de Babyloniërs, de Babylonische ballingschap die zou volgen, en de uiteindelijke verlossing daarvan.

Zoals alle verhalen en profetieën in de Schrift, zijn er lessen voor latere generaties. We moeten ook weten dat deze tempels niet alleen “een gebouw” vertegenwoordigen, maar “het huis van God” vertegenwoordigen, het feitelijke of echte gebouw, maar ook het spirituele complex of de eenheid. Generaties lang dachten mensen dat ze een echt concreet gebouw nodig hadden, maar de Elohim heeft zo’n stenen gebouw niet nodig om Zich aan de mensheid te openbaren.
We merken dat velen moeilijkheden hebben omdat ze geen bijeenkomsten en gebeden kunnen houden in de synagoge. Ze voelen zich slecht en denken dat ze tekort zouden komen aan God. Ze moeten zich niet schuldig voelen, omdat ze God verkeerd zouden doen als ze een actief gebedsleven in hun eigen huis zouden hebben.
Privé kunnen we ook een goede relatie met God opbouwen. Misschien kan deze soms intenser zijn dan in een open openbare ruimte. Het is een kwestie van ons hart zuiveren en nederig zijn voor God, onszelf als dienstknecht aanbieden, ook al kunnen we tegenwoordig niet zo veel uitgaan om het goede nieuws te prediken.

We leven in zo’n tijd dat we dringend dicht bij de Elohim Hashem Jehovah moeten zijn. Dit kan worden gedaan door Zijn apart geplaatste Dvar te lezen en te bestuderen, in een poging de mysteries te begrijpen. Laten we niet vergeten dat we veel vaste gebeden tot onze beschikking hebben, maar ook ons ​​eigen persoonlijk gebed kunnen maken, met onze eigen woorden.

Moge de Almachtige God, de Elohim Hashem Jehovah, bij u en uw geliefden zijn en u en hen beschermen in deze zeer moeilijke en beproevende tijden waarin we nu leven!

*

Notas:

  1. ² Toen de vooraanstaande Joodse geleerde en wijze rabbijn Akiva ben Josef Bar Kokhba zag, verklaarde hij: “‘ Er is een ster voortgekomen uit Jacob ’(Numeri 24:17) – Bar Koziva is voortgekomen uit Jacob; hij is de Moshiach! ‘ R. Yochanan ben Torta vertelde hem: “Akiva! Gras zal op je wangen groeien en de zoon van David zal niet zijn aangekomen
    Bar Koziva is niet de Moshiach]! ”
  2. ³ Sjemoné Esré of Sjemonee esree (Hebreeuws voor achttien) het joods stiltegebed. Het wordt ook het Staande Gebed (Amidah) genoemd.

+

Engelse versie / English version: 9 Av: Tisha B’Av 2020

Lees ook

  1. Geschiedenisverloop Van het tijdvak van de Rechters tot de Kohen in Chabad cursus voorgesteld
  2. Voor hen die met vele vragen zitten
  3. Kunnen focussen in een hectische tijd
  4. Isolatietijd vrij te nemen voor jezelf
  5. Lastigheid om te bidden
  6. Als je denkt dat je te klein bent om effectief te zijn
  7. Gebedsverhoring niet door verlanglijstje
  8. Mensen die bidden reageren gezonder op stress
  9. Heeft het zin om te bidden?
  10. Kracht van het gebed
  11. Jehovah steile rots en vesting, bron van inzicht
  12. De nacht is ver gevorderd 15 Studie 3 Lessen uit het verleden 4 Opstand van 66
  13. Wanneer u een ware volger van Jezus wil zijn #2 Christenheid tegenover christendom
  14. Meer dan 4 miljoen coronabesmettingen wereldwijd
  15. Persoonlijke gevoelens rond de afgelopen Corona tijd
  16. Sterker uit de coronacrisis komen
  17. Gedachte voor vandaag “Geloof in moeilijke tijden” (14 januari)
  18. Geestelijke affaires in CoViD-19 afzonderingstijden
  19. Waarvoor op te letten bij onze vreugdedans voor Simchat Torah
  20. Vergadering – Meeting
  21. Zet het gehele pantser op van God
  22. Omtrent bijeenkomen en vergaderen
  23. Leven in dankbaarheid opent glorie van God
  24. Christelijke Overdenking: God dankend bij het denken aan mensen
  25. Geef me een dankbaar hart

8 gedachten over “9 Av 2020 en Dagen van droefheid”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.