Elohim Hashem Jehovah, Geschiedenis, Gezondheid en Welzijn, Le'bnsshpil = levensstijl - lifestyle, Mensdom, Universum (Ruimte)

Een nieuw jaar voor een wereld vol onzekerheden

De wereld waarin wij leven is gevuld met onzekerheid. Regelmatig worden wij opgeschrikt door bepaalde feiten, waarbij sommige soms ons gehele wereldbeeld veranderen. Zo herinneren wij ons zeer goed hoe wij twintig jaar geleden twee vliegtuigen de trotse symboolgebouwen van de Verenigde Staten van Amerika zagen invliegen.

Voor hen die dachten dat de economische crisis van 1920 zich niet meer kon herhalen moest hun zienswijze bijgesteld worden en werden velen door de bankencrisis van 2008 getroffen.

Economische uitdagingen, regionale conflicten en slechte actoren op zowel lokaal als mondiaal niveau konden ons meer dan eens zorgen baren. Niet alleen voor het welzijn van toekomstige generaties, maar ook voor onze onmiddellijke toekomst kregen wij donkere wolken voor onze ogen.

Telkens moeten ouders hun kinderen vertellen dat wij geconfronteerd worden met zoveel vragen waarop wij het antwoord zoeken of zelfs helemaal niet weten. Voor gelovigen in de Elohim ligt het antwoord op de belangrijkste vraag gelukkig binnen handbereik, als we in staat zijn die te identificeren. Die vraag is: hoe gaan we om met alles wat het leven ons toewerpt? Als we een belangrijke les van de komende Hoge Feestdagen begrijpen, openen we onze geest en ons hart om te begrijpen hoe we het beste vooruit kunnen komen in moeilijke tijden.

Hoewel veel van het seculiere Nieuwjaar fundamenteel verschilt van Rosj Hasjana, het Joodse Nieuwjaar, zijn er enkele cruciale en betekenisvolle overeenkomsten die vandaag de dag van groter belang kunnen zijn dan ze in veel van onze levens zijn geweest.

De ware viering van Rosj Hasjana is niet gestructureerd rond het aftellen van het einde van het ene jaar en het beginnen van een nieuw jaar, noch is de viering bedoeld om in feestvorm te zijn met muziek en champagne. Het Joodse Nieuwjaar, hoewel geenszins een trieste feestdag, is, als het goed begrepen wordt, een diepe feestdag van cruciaal religieus en spiritueel belang voor het komende jaar. Dat is iets wat normaal gesproken niet met het seculiere Nieuwjaar wordt geassocieerd, maar het begint wel aan te geven waar de dagen een aantal belangrijke overeenkomsten vertonen.

Het idee van een nieuwjaarsvoornemen is een positief en levensbevestigend concept. Wat we ons voornemen te doen is een weerspiegeling van wat we belangrijk vinden en van het soort persoon dat we zijn, en het idee om onszelf beter te maken is in zijn basisvorm een positieve onderneming. In simplistische termen is dit wat het meest overeenkomt tussen het seculiere en het Joodse Nieuwjaar. Maar als we dieper kijken, zien we dat wat de twee feestdagen van elkaar onderscheidt, het meest wordt vertegenwoordigd door het concept dat we het meest op elkaar vinden lijken. We willen iets belangrijks doen in ons leven of we willen een karaktereigenschap of vaardigheid ontwikkelen of verbeteren.

Hoe dikwijls lazen wij als kleine kinderen geen nieuwjaarsbrieven voor bij papa en mama, meter en peter? Hoe vaak blijven wij niet als tieners, twintigers en op latere leeftijden goede voornemens voor het nieuwe jaar uiten? Hoe ouder wij worden hoe kalmer wij hier omtrent lijken te zijn. Dan vertonen wij een kalme glimlach en een ontspannen houding. Immers, hoe graag we ook zouden doen wat we ons hebben voorgenomen, aan het eind van de dag zijn we, als we falen, aan niemand anders verantwoording verschuldigd dan aan onszelf. Hoe groter de verantwoordingsplicht, hoe sterker ons karakter en hoe groter de kans dat we onze doelen bereiken. Maar de realiteit is dat zelfs de zeer sterken, terwijl ze veeleisend zijn voor zichzelf, zich iets minder onder druk gezet voelen, wetende dat ze die regel voor zichzelf hebben gemaakt.

Wij als gelovigen willen de Elohim Hashem Jehovah op de eerste plaats zetten. Aan Hem willen wij onze grootste belofte kenbaar maken in de hoop ook deze echt waar te maken. Wij zien er namelijk naar uit dat wij in Zijn Plan mogen passen en dat wij steeds dat nodige respect kunnen opbrengen voor die wereld die Hij voor ons ter beschikking heeft gesteld.

Met Rosj Hasjana denken wij aan de wondere scheppingsdaad van de Allerhoogste. Spijtig genoeg moeten wij toegeven dat de mensheid van die schepping een janboel heeft gemaakt.

Vanavond willen wij tijd nemen om over die wereld en haar inwoners na te denken. Hoe het tot nu toe verlopen is en naar waar wij naartoe willen varen. Rosj Hasjana tegemoet gaand denken wij er aan hoe belangrijk het is om de Adonai op de eerste plaats te zetten en vervolgens Zijn scheppingswerk op de tweede plaats. Hierbij dat scheppingswerk behoren ook zij die dicht bij ons kunnen staan en onze geliefden kunnen worden. Zij mogen naast God en Zijn schepping die tweede plaats in nemen, waarbij wij onszelf op de derde plaats zetten.

Joodse geboden zijn verdeeld in deze 2 categorieën. Geboden die betrekking hebben op de relatie en handelingen voor God, en geboden die betrekking hebben op de handelingen tegenover onze medemens. Uiteindelijk creëren deze 2 categorieën een voedingsbodem voor ware verantwoording. Voor sommigen impliceert verantwoording moeilijkheid en ontbering. De extra inspanning en emotionele investering die verbonden zijn met verantwoording wordt door sommigen als negatief gezien. Dit zou niet verder van de waarheid kunnen zijn. Verantwoording afleggen is niet de poort naar druk en uitputting, het is de poort naar waar geluk. Het laat ons focussen op dat ene ding in het leven waar we de beste kans hebben om controle over te hebben, onze gedachten en onze daden. Het stelt ons in staat een voedingsbodem te creëren voor persoonlijke groei, betere relaties en een veelbelovender toekomst. Het is alles wat een groot deel van de huidige maatschappij niet is. Het gaat niet over vingerwijzen, de schuld geven, of kritiek leveren op sociale media. Het gaat erom naar onszelf te kijken, eerlijk te zijn over wie we zijn en onszelf beter te maken. Rosj Hasjana en Jom Kippoer gaan daarover. Terwijl het seculiere Nieuwjaar op zichzelf staat als een dag, is Rosj Hasjana het begin van een 10-daagse periode met als hoogtepunt Jom Kippoer. Het is een tijd waarin we in ons hart kijken, zien wat we verkeerd hebben gedaan, wat we beter kunnen doen, en hoe we het beste verder kunnen gaan. Onze verantwoording tegenover God en onze medemens is bedoeld om ons te leiden in het komende jaar.
Als we dit doen, hoewel het onrealistisch is om te verwachten dat alles perfect zal zijn in ons leven, kan ik je het volgende beloven. Uw leven zal verbeteren en u zult gelukkiger zijn. U zult dichter bij de controle zijn over dat ene, en misschien wel het belangrijkste ding dat u kunt controleren. Moge God jullie allemaal de kracht geven om naar jezelf te kijken, je doelen te bereiken en een prachtig jaar te hebben.

Shana Tova.

+

Voorgaand

Kijk naar 1 Nissan, 5781 of zondag 14 maart 2021

++

Aansluitend

  1. Zeven Feesten van God de belangrijkste feesten van de hele Bijbel
  2. De zeven Feesten van God
  3. Zeven sabbatten
  4. De Verzoendag (Jom Kippoer)

+++

Boeiend om ook te lezen

  1. Op de drempel

Een gedachte over “Een nieuw jaar voor een wereld vol onzekerheden”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.