Uncategorized

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #8 Genesis 4:20-22 Aetiologische verklaring van beroepen

20 Ada baarde Jabal; deze werd de stamvader van de bewoners van ‘vee hoederstenten’. 21 Zijn broer heette Joebal; deze werd de stamvader van allen die spelen op lier en fluit. 22 Silla baarde eveneens, en wel Toebal- Kaïn, de stamvader van de smeden, allen ‘die brons en ijzer bewerken’. En de zuster van Toebal-Kaïn was Naäma.

Aetiologische verklaring van beroepen, 4,20-22.

Van drie beroepen (herders, rondreizende muzikanten, ketellappers of smeden) wordt de „stamvader” (d.i. de eerste beoefenaar) aangegeven. Misschien waren deze groepen in de historische tijd herkenbaar aan een soort teken (als dat van Kaïn); maar J heeft er algemene trekken aan gegeven (vgl. R. Eisler, Le monde oriental, 1929, 48).

  1. Jabal is waarschijnlijk verwant met het ww. jabal, „leiden” (1353,7: naar de slachtbank); de naam duidt dus op de func­tie van de drager, nl. de rondreizende herder (vgl. de bijna gelijkluidende namen: Joebal en Toebal). De term „stamvader” moet niet opgevat worden in fysieke zin, maar als ini­tiator van een bepaalde levenswijze („zoon” is hij, die deel uitmaakt van een groep: Am 7,14; Neh 3,8). De nomaden, die hier be­doeld zijn, leven niet in holen, maar in ten­ten van geitenhuiden (lett.: „tenten van vee”; J. Kennedy, ET 28, 1916/17, 189V, leest mahäaneh i.p.v. miqneh’). De term miqneh („bezit”, van het ww. qänäh) slaat meer op grootvee dan op kleinvee (sö‘n; 26,14; Ex 9,3; Job 1,3).
  2. Hier opnieuw kan men zeggen: „no­men est omen”. Joebal houdt verband met jöbël, „ramshoorn” of „trompet” (Lv 25,8: jobel- of jubileumjaar) of met het arab. wabala, „met zorg navolgen” (de deuntjes van de natuur). De eerste muziekinstrumen­ten waren: de lier (kinnör: een kleine harp) en de fluit (`ügab:, Job 21,12; 30,21) uit rietstengels (het lieveïingsinstrument van de herders).
  3. De term Toebal (Kaïn = „smid”, is een verklarende toevoeging, of een ingescho­ven randbemerking) betekent eigenlijk „ijzerslakken” (Ez 27,13; 32,26; 38,2; 39,1 ziet de herkomst van het koper in de land­streek Toebal, het land der Tabarenen, ten z.o. van de Zwarte Zee; vgl. ook Gn 10,2). Koper werd reeds in het 4e millennium v. C. gewonnen op het Sinaï-schiereiland, door de Egyptenaren; ook in Byblos en Oegarit bestonden op het einde van het 3e millen­nium v. C. metaal-industrieën (vgl. Cl. F. A. Schaeffer, Mission de Ras Shamra V, Ugari- tica 11, 1949) ; koperontginning is vermeld in Dt 7,9; Job 28,2. Het brons wordt vóór het „ijzer” vermeld (misschien is de vermel­ding van „ijzer” een latere toevoeging, want de ijzertijd begint pas rond 1200 v. C.). Zoals de herder Jabal beantwoordt aan de herder Abel, zo vertonen ook de smeden Kaïn en Toebal-Kaïn een opvallend parallelisme. De naam Naäma („beminnelijk­heid” ; vgl. Noömi in Rt of in 1Kg 14,31) doet denken aan het arabische naghama (musiceren met de menselijke stem, niet met instrumenten); men vergelijkt soms het sa­mengaan, in de grieks-romeinse mythologie, van Vulcanus (de smid) en Venus, of van Hephaistos en Aphrodite (Naäma is ook een titel van de babylonische godin van de lief­de, Isjtar). Soms brengt men Naäma in ver­band met de „dochters der mensen”, die men dan beschouwt als de stammoeders der Sethieten (6,1).

 

+

Voorgaande

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #1 Bereshith 4:1-6 Twee broers en hun offers

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #2 Bereshith 4:3-7 Aanleiding tot broedermoord

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #3 Bereshith 4:8 De Broedermoord

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #4 Bereshith 4:9-16 Straf voor de broedermoord #1 Bereshith 4:9-12 Bestraffing

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #5 Bereshith 4:9-16 Straf voor de broedermoord #2 Bereshith 4:13-14 Bewustwording van straf

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #6 Bereshith 4:9-16 Straf voor de broedermoord #3 Bereshith 4:15-16 Kenteken ter bescherming

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #7 Geslachtslijst der Kaïnie­ten

2 gedachten over “Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #8 Genesis 4:20-22 Aetiologische verklaring van beroepen”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.