Actualiteit, Gezondheid en Welzijn, Joden, Le'bnsshpil = levensstijl - lifestyle, Levenskwesties, Religiositeit + Wijze van Geloofsuitdrukking

Avondklok en restrictie moeilijkheden

De afgelopen weken zijn bepaalde Joden slecht in het nieuws gekomen doordat zij de coronamaatregelen niet bleken te respecteren. De rabbijn van die Antwerpse synagoge, in de Oostenstraat, die tussen het station Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem ligt, waar de politie al enkele keren was binnen gevallen omdat er te veel mensen waren, had op één punt wel gelijk te vermelden dat in supermarkten dikwijls meer mensen per vierkante meter zijn dan in zijn synagoge. Vooral als men weet dat de synagoge 500 m² is en andere zelfs tot 600 m² zijn.

‘Daar kunnen gemakkelijk veel meer mensen op een veilige manier in dan nu toegelaten is.’

zegt immo- makelaar Moshe Benjamin.

Opvallend bij de huidige beperkingsmaatregelen is dat het voor vele Joodse gelovigen moeilijk is om de vergaderingen of bijeenkomsten voorgeschreven door de Hashem niet in levenden lijve te kunnen uitvoeren. Ook is het voor velen pijnlijk dat bepaalde gebedshuizen nu voor het eerst terug gesloten zijn sinds de tweede wereld oorlog.

Vele niet Joden zien niet in dat er bepaalde Joodse groepen zijn waar geen radio of televisie in huis is en waar de nieuwsberichten van de wereld niet zozeer binnendringen omdat hun gemeenschap eigenlijk tamelijk gesloten is.

Het rabbinaat van de Israëlitische orthodoxe gemeenschap Machsike Hadass in Antwerpen heeft nu een oproep gedaan met de woorden:

‘Dringende oproep aan alle leden van de Joodse gemeenschap in Antwerpen.
Wij hebben vastgesteld dat een aantal mensen zich niet houdt aan de coronamaatregelen. Bij dezen dringen we erop aan dat alle maatregelen strikt zouden worden nageleefd. Wij staan ter beschikking voor alle hulp en informatie.’

Provincie­gouverneur Cathy Berx vindt die grote bijeenkomsten onaanvaardbaar en zegt dat dit moet stoppen.

‘Samen vieren is de snelste manier om de coronacijfers weer te doen stijgen. Het is de middenvinger opsteken naar de gezondheidszorg.’

zegt ze, al geeft ze toe dat zij niet de enigen zijn die zulke ongeoorloofde samenkomsten houden.

‘Er zijn wel meer burgemeesters die geconfronteerd worden met (dans)feesten, zegt Berx, ook buiten de Joodse gemeenschap.’

Samuel Markowitz, schepen voor Open VLD in het districtscollege Antwerpen en hoofdverantwoordelijke van de Joodse ambulancedienst Hatzoloh, kent de organisatoren van de feesten niet waarover in de pers gewag is gemaakt, en weet niet wie er aanwezig was. Maar hij wijst erop dat veel Joodse families zodanig groot zijn dat je al met een beperking tot de familieleden in eerste en tweede graad snel aan een groot gezelschap van tientallen mensen geraakt.

‘Dat is niet te vergelijken met het doorsnee Belgisch gezin.’

Markowitz heeft het er wel moeilijk mee dat nu de hele Joodse gemeenschap met de vinger wordt gewezen en zegt hierover:

‘Ik vind zulke feesten niet kunnen. En ik ben niet de enige. Ik ken veel families die de bar mitswa van hun zoon wegens corona wél in intieme kring vieren: met het gezin en hooguit de grootouders er nog bij. De bar mitswa op de dertiende verjaardag van je zoon niet vieren, is geen optie.’

Ook Hans Knoop, de woordvoerder van het Forum der Joodse Organisaties, zit op dezelfde lijn, en merkt op:

‘De feesten die zijn stilgelegd werden georganiseerd door verschillende families op telkens andere locaties. Het zijn géén feesten die uitgaan van de Joodse gemeenschap. Van de 20.000 Joden in Antwerpen houden zich meer dan 19.000 wel aan de regels.’

Maar wel valt het op dat bepaalde tv-zenders hier wel meer aandacht aan schenken dan aan de vele lockdown feestjes die jongeren her en der in het land houden.

Heel wat Joodse gemeenschappen houden zich erg aan de coronamaatregelen en houden de gebedsmomenten in hun eigen bubble of zeer kleine familiale kring of volgen de aangeboden internet diensten.

Kwestie de aangeboden testen in Antwerpen Park Spoor Oost, zijn er eigenlijk in verhouding van de bevolking maar weinig Joden opgedaagd.

De stad vroeg vorige week aan in totaal 6.500 mensen uit de joodse buurt om zich zaterdag, zondag of vandaag te laten testen. De oproep kwam er na een opvallende stijging van het aantal besmettingen in de buurt rond de Belgiëlei. Dat cijfer zou in de bewuste buurt vier keer hoger liggen dan elders in de stad. Het vermoeden bestaat dat de besmettelijker Britse variant rondgaat in de wijk waar heel wat joodse mensen wonen.

‘Iedereen heeft kunnen vaststellen dat de ultra-orthodoxe joden niet in groten getale zijn gekomen om zich te laten testen’

zei Michael Lescroart, de woordvoerder van de Antwerpse schepen van Volksgezondheid Fons Duchateau (N-VA) zondagavond. Men had wel kunnen indenken dat er niemand op zaterdag (de Sabbath) zou afkomen. Maar dat er op zondag slechts 1.100 van de in de totaal 6.500 aangeschreven mensen opdaagden is wel betreurenswaardig. De 500 mensen uit die buurt die zaterdag kwamen, waren op een paar uitzonderingen na, niet-joods.

In Nederland heeft de Joodse gemeenschap ook te kampen met de beperkingen. Rabbijn Shmuel Katz, Amsterdam laat ons denken aan de tijd van Moshe en haalt aan dat precies in deze week de Thora ons ook informeert over de avondklok die er was in Egypte ten tijde van de eerste Pesach die wij mochten vieren. (Zie Shemoth 12:22.)

‘Ik vroeg me af, gaat daar misschien een boodschap vanuit voor ons allemaal?’

stelt hij en vervolgt:

De nauwkeurige lezer van het Choemasj valt hierbij iets interessants op.

In eerste instantie zegt Hasjem aan Mosje Rabenoe wat die viering van Pesach inhield. Dan roept Mosje Rabenoe het Joodse volk bij elkaar. Hij herhaalt wat Hasjem heeft gezegd, maar voegt juist deze boodschap toe.

Jullie mogen gedurende de nacht niet naar buiten gaan.

Het is rabbijn Samson Raphael Hirsch die hier een punt van maakt. Hij zegt het volgende:

Dit was een moment met een ongelofelijke dynamiek. Op dit cruciale moment in onze geschiedenis confronteert de Tora ons met een uniek facet van de missie van Mosje Rabenoe. Het was zijn missie om degene te zijn die al die wonderen waarover de Tora ons vertelt, te helpen mogelijk te maken. Maar nu wacht hem een nieuwe taak. Nu wordt hij ook degene die ons mededeelt hoe we ons leven moeten inrichten. En niet alleen dat. Er zullen dingen zijn die Hasjem in de Tora laat opschrijven, maar er zullen ook zaken zijn die Hasjem mondeling aan hem zal overdragen. Op zijn beurt zal Mosje Rabenoe dat ons natuurlijk vertellen. Het zal dan wel aan ons zijn om het totaal pakket dat bij ons zal worden neergelegd te accepteren. Wat een verandering, wat een dynamiek.

Ook nu mogen wij niet vergeten dat er zeer goede redenen zijn om niet met velen bij elkaar te komen en ons ’s avonds en in de nacht thuis rustig in onze eigen bubble te houden.

Ons volk moest in die oude tijden die nacht goed gebruiken om niet alleen veilig te zijn toen die tiende plaag over Egypte zou worden uitgerold, maar moest ook stil te staan bij de betekenis van dat moment. Vandaag hebben wij eigenlijk een gelijkaardige opdracht. Zoals toen waar die huiskamer in feite de plek was waar onze vrijheid zou ontspruiten brengt de huiskamer van vandaag het moment om innig met God verbonden te zijn in ons gebed. Ook heden is het mogelijk om van een eenvoudige huiskamer die omgeving tussen vier muren een dynamische ruimte te laten worden, waar wij, ook al is het in een zeer beperkte kring, lofliederen voor God kunnen brengen. In de dienst van dit weekend sprak de voorganger zo ook over psalmen die oorspronkelijk over verdriet en tegenkanting gingen, maar nu ook als lied van triomf kunnen fungeren.

In die vroege tijd toen een einde aan de slavernij ging komen werden daar achter de gesloten deuren de gezinnen klaargestoomd om ook de nieuwe dynamiek in het leiderschap van hun leider Moshe te overdenken en te accepteren. Zij konden slechts kiezen voor al of niet mee te gaan, en wisten nog niet wat hun verder die veertig jaren zou te wachten staan.

Vandaag weten wij wel dat de opsluiting veel beperkter in tijd zal zijn dan onze voorouders moesten ondergaan. De inentingen zijn al opgestart en wij hebben iets positiefs om naar uit te kijken.

Rabbijn Shmuel Katz uit  Amsterdam zegt verder:

Dit moment van deze Tora-avondklok is ook een les voor ons nu in 2021. De feiten van Corona overspoelen ons. De cijfers van bijna een jaar Corona zijn onheilspellend en ook heel duidelijk. Die feiten en cijfers moeten worden vertaald in beleid. Net zoals het moment van de hierboven beschreven avondklok een moment was van bezinning en acceptatie, zo is het naar mijn eigen bescheiden mening ook voor ons nu, januari 2021, een moment van bezinning en acceptatie met betrekking tot diezelfde avondklok en andere regels.

++

Aanverwante berichten:

  1. Zij die de coronamaatregelen van de overheid een inbreuk op hun persoonlijke vrijheden vinden
  2. Nederlandse kerken willen te veel risico nemen
  3. Een tijd van plicht, verantwoordelijkheid en verantwoording
  4. “Laat Ons Aanbidden” evenment in Kampen in coronatijd
  5. Kerkgebeuren voor 2020
  6. Kaap van 100 000 Covid-doden in Verenigd Koninkrijk overschreden
  7. Crimineel ontoelaatbaar geweld door Nederlandse jongeren
  8. Gedachte voor vandaag: Tijd voor God kunnen plaatsen

+++

Gerelateerde berichten

  1. (On)gelukkig pre-corona
  2. Wat mis ik (niet) tijdens deze tweede lockdown?
  3. 27. Gedachtes uit Den Bosch
  4. Tuig
  5. Telewerken en collega’s missen
  6. Avondklok gigantisch succes
  7. We zetten door…
  8. Het sociaal contract
  9. Zijn we allemaal in Monica Vitti veranderd?
  10. Corona-discriminatie
  11. Liturgie en crisis
  12. Het hele gezin positief

2 gedachten over “Avondklok en restrictie moeilijkheden”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.