Filosofische Mijmering, Religiositeit + Wijze van Geloofsuitdrukking

Niets is verloren: het is nooit te laat

Wij bevinden ons in de maand van menselijk ondernemen waarbij wij de gelegenheid krijgen om er over na te denken dat we niet puur zijn. Naast het besef van tum’a wordt er van ons ook verwacht dat wij nadenken over de verschillende stadia van de dienst aan de kerkgemeenschap, vertegenwoordigd door Pesach Richone (het eerste Pascha) en Pesach Sheni (Pesach Cheni) die er worden in weerspiegeld in de halachische (rituele) verschillen met betrekking tot hen. Op Pascha Richone moeten alle sporen van chametz worden gewist; op Pesach Sheni, hoewel we matsa eten, kunnen we ‘chametz’ hebben.

In Pesach Richone, ingegeven door de openbaringen van Nisan geïnitieerd door God, streven we ernaar nieuwe hoogten van spirituele vrijheid te bereiken buiten de grenzen van onze eigen persoonlijkheden. Dit vereist het achterlaten van onze ‘chametz’, ons egocentrisme. En dan komt de maand Iyar, met zijn eisen van individueel spiritueel werk. In Pesach Sheni richten we ons op dezelfde manier op het corrigeren en verbeteren van ons huidige gedrags-niveau.

“Pesach Cheni leert ons dat” er nooit iets verloren gaat: het is nooit te laat! “

Ons gedrag kan altijd worden rechtgezet. Zelfs iemand die onzuiver is, die ver weg was, zelfs als hij het graag had gewild, kan zichzelf altijd corrigeren. Niets rechtvaardigt wanhoop. Ieder individu, ongeacht zijn situatie, heeft altijd de mogelijkheid om een ​​stap voorwaarts (letterlijke vertaling van het woord Pesach) naar zijn goddelijke dienst te nemen.

Wanneer iemand de betekenis van Pesach Sheni begrijpt, kan men zich afvragen waarom deze een volledige maand na Pesach werd ingesteld, in de maand van Iyar.
Zou het niet beter zijn geweest om onze tekortkomingen zo snel mogelijk in Nisan aan te pakken?
We kunnen deze vraag beantwoorden door de spirituele kenmerken van Nisan te vergelijken met die van Iyar. Nisan is de maand van openbaring, de maand waarin God zijn grootheid openbaarde en het Joodse volk ondanks hun tekortkomingen redde.
Iyar daarentegen is de maand van menselijk ondernemen, een kwaliteit die tot uiting komt in het Mitzvah of het Omer-tellen. Het thema van Iyar, de zelf-verfijning geïnitieerd door het individu zelf, is in overeenstemming met de aard van Pesach Sheni, de feestdag waarin de persoon die niet gemotiveerd werd door het Pascha een nieuwe kans ontvangt om op te staan.

Vandaag krijgen wij een soort avoda (goddelijke dienst) waar wij geconfronteerd worden met alle huidige componenten van onze aard waarbij het bezit van ‘chametz op Pesach Cheni wel is toegestaan.

De instelling van Pesach Sheni werd ingegeven door de begeerte in hun harten door degenen die ondanks hun onzuiverheid hadden geprotesteerd:

“Waarom worden we belet om het offer aan God te brengen?”

De mitswa werd niet als een gebod van boven gegeven, maar als een uitdrukking van de diepe behoefte van de mens om een band met God te vestigen.

Deze behoefte bestaat potentieel in het hart van elke Jood. Het verzoek van de mens om “een tweede kans” weerspiegelt de goddelijke wijze van dienst die teshuvah wordt genoemd (berouw, letterlijk “terugkeer”). Mits iedereen, inclusief iemand die “op een afgelegen pad” staat, een goddelijk potentieel heeft dat altijd probeert gerealiseerd te worden.

+

Voorgaande

Pessach Sheni 14 Iyar 5779 – Zondag 19 mei

Franse versie / Version française: Rien n’est jamais perdu : il n’est jamais trop tard

2 gedachten over “Niets is verloren: het is nooit te laat”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.