Vorige week in Parashat Tazria konden wij zien hoe de Elohim mitzov gaf met betrekking tot rituele zuiverheid en keken wij naar tzara’at, huidaandoeningen waardoor een persoon ritueel onzuiver werd.
Deze week gaat Parsje Metzora verder met de Parsje Tazria waarin wij zien hoe God Mozes de wet geeft voor de herstelde metzora (gewoonlijk verkeerd vertaald als melaatse) en de rituele reiniging van de metzora door de kohen (priester).
Wij moeten niet enkel die tekst aanschouwen als een uiterlijke smet op de huid van een mens, maar moeten het ook als een beeldspraak zien voor een verziekt wezen waarbij het tot uitwendigheid komt door een vervelling van de huid, een wegvallen van geloofspunten. Veelal wordt de metzora door verkeerde vertaling voorgesteld als een lepralijder. Maar ook kan men hem zo zien als uitgestotene van de gemeenschap.
In wezen in er geen plaats voor een uitgestotene en moeten wij dat zo veel mogelijk vermijden. Iedereen in de geloofsgemeenschap moet mee helpen instaan voor de gezondheid, zo wel lichamelijk als geestelijk, van de ander. Eveneens moet men elke bron van besmetting vermijden. Hiertoe, om geen ziektes in de gemeenschap toe te laten, moet men er voor zorgen dat alles ‘rein’ is. Gewone tum’a zo wel als tamee moet men vermijden. Hiertoe hebben de ouderlingen een bijzondere taak, maar men moet niet alles op hen trachten af te schuiven. Iedereen van de gemeenschap moet op elkaar toezien dat men het pad van God blijft volgen op het soms moeilijke levenspad.
Wij moeten beseffen dat het niet altijd makkelijk zal gaan in het leven. Er zijn heel wat waters die wij zullen moeten door gaan. En sommige van de plassen waardoor wij moeten waden zullen diep en vervuild zijn.
In de schrifttekst van deze bijzondere sabbat vernemen wij dat de kohen de genezen metzora opdroeg een proces van rituele reiniging te doorlopen. Die begon met het aanbieden van twee vogels, een die werd geofferd en de andere die werd vrijgelaten, en vervolgens na het wassen van de kleren en het netjes scheren moest hij dit laten bezegelen door de mikvah (ritueel bad) in te gaan.
Hoewel hij het kamp kon binnengaan, moest hij zeven dagen buiten zijn huis blijven en pas op de achtste dag (acht is een getal dat een nieuw begin symboliseert), kon hij dan als genezen persoon een graan en een schuldoffer (minchah en asham) brengen.
Als onderdeel van de reinigingsceremonie, zou de kohen een deel van het bloed van het offer op het puntje van het rechteroor van de te reinigen persoon leggen, en op de duim van de rechterhand en op de grote teen van de rechtervoet ( Leviticus 14:14).
Dit vertegenwoordigt de zuivering van de totale persoon van alles wat we horen, alles wat we doen en elk pad dat we nemen.
Voor degenen die in de gemeenschap als geheel onderdeel van de gemeenschap willen blijven, komt het er op aan om zuiver te zijn en waardig deelgenoot van de beloften te zijn. Als lid van de gemeenschap moet men betrokkenheid met de gemeenschap voelen en als onderdeel niet enkel zelf gezond zijn en daarvoor zorgen gezond te zijn, maar moet men er ook op toe zien dat anderen in die gemeenschap zuiver blijven.
Iedereen kan wel eens fout gaan. Nu is de tijd om even terug te blikken en een oplossing te zoeken voor wat er vorig jaar verkeerd is gegaan. Zoals men in huis een Lenteschoonmaak houdt moet men in lichaam en geest zich ook rein maken of een tohorah of purificatieproces laten doorgaan. Met het besef dat mensen genezen, moeten wij hen helpen de staat van ziekte achter te laten en nu als gezonde mensen weer opgenomen hen in de geloofsgemeenschap samen verder op weg helpen.
Datgene wat in de sefer van vanavond ter sprake komt vertegenwoordigt ook een vastberadenheid om kedoesja te worden maar ook heilig (apart geplaatst) te blijven door voorzichtig te zijn met wat men hoort, te beraadslagen over wat men doet en zich bewust te maken van waar men gaat en van waar men naartoe wil gaan.
Wij zijn allen gebonden om hier op aarde in dit samenstel van dingen te leven. Maar het is niet omdat wij in deze wereld geboren zijn dat wij er helemaal deel van moeten uit maken. Er zijn genoeg dingen waarvan wij kunnen, en zelfs meer, moeten afstand van nemen. De Elohim verwacht van Zijn Volk zuiverheid en die zuiverheid moeten wij betrachten te krijgen. Ook al mag dat niet steeds gemakkelijk zijn in deze wereld van verleiding, moeten wij ons toch sterk houden.
Daarvoor hebben wij de geloofsgemeenschap. In groep moeten wij voelen dat wij sterker kunnen zijn dan op ons eigen. Tezamen moeten wij elkaar de hand reiken om samen op weg te gaan, er op toeziend dat wij niet van de weg afwijken of niet van de waggel bruggetjes vallen.
Een week voor de Pesach moeten wij er op toe zien dat wij elkaar helpen om samen voorbereid te zijn, om door de met bloed van lammeren besmeurde deuren te gaan en doorheen de muur van water te trekken, tot de weg naar bevrijding uit slavernij van de mens en van de zonde.

+
Dit onderwerp wordt ook besproken in het Engelse artikel / An English variant may be found at: Shabbat HaGadol in preparation for Pesach
2 gedachten over “Shabbat HaGadol ter voorbereiding van Pesach”