Bijbelstudie, Elohim Hashem Jehovah, Mensdom

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #6 Bereshith 4:9-16 Straf voor de broedermoord #3 Bereshith 4:15-16 Kenteken ter bescherming

Weer eens in de vroege geschiedenis van de mens komt God hem tegemoet na een verzoek van strafvermindering.

Kaïn uitte wel dat hij zijn misdaad te groot vond om te dragen en besefte wel dat hij zich voor Gods oog moest verbergen terwijl hij zwervend en dwalend op de aarde moest vertoeven. Volgend op zijn uiting van angst dat iedereen er op zou uit zijn om hem te doden stelde God hem gerust.

15 Maar Jahweh zeide tot hem:

,,’Neen’:

Ieder die Kaïn vermoordt: zal zevenvoudig boeten!”

En Jahweh stelde voor Kaïn een kenteken in; daardoor werd verhinderd dat iemand die hem vinden zou hem doodsloeg. {BvhOT Gen 4:15}

Vers 15: Jehovah gaat in op Kaïns verzoek, en toont zich bereid, de tot Hem gekeerde (Ez 33,11) broedermoordenaar zelfs te beschermen; Hij spreekt een duidelijk ,,neen!” (lees liever 1õ’kên dan TM lãkën, ,,daarom”) tegen de hypothese van een aanslag op Kaïn. De eventuele moordenaar van Kaïn zal ,,zevenvoudig boeten”; het getal ,,zeven” duidt op een klein aantal. Voor sommige theologen is het misschien bedoeld dat zeven personen uit de dan van Kaïns moordenaar aan de bloedwraak mogen (en moeten) opgeofferd worden (Gunkel; vgl. 2Sm 21,8). Het ,,instellen” (‘sim betekent ,,tot stand brengen”: Ex 4,11; Nm 6,26) van een (evident beschermend: vgL vs 15c) teken, slaat waarschijnlijk op een lichamelijke “tatoeëring” (Ez 9,4. 6: de letter taw als het ,,heilig teken van Jahweh”) of een rituele inkerving (Is 44,5; Zach 13,6; iKg 20,41; Openb 7,3; 13,6). Men vergeljjke de besnijdenis (in Israël), het scheren der slapen (,,zonen van Kedar”) of het dragen van gouden oorringen (bij de Ismaëlieten). Moeilijk aanvaardbaar zijn een aantal andere interpretaties van het Kaïnteken: de joodse traditie (Beresit Rabba; Ps.Sal. 15,10) denkt aan melaatsheid; Luther meent dat er sprake is van de woeste onrust van Kaïns gelaatsuitdrukking; De Boer is de mening toegedaan dat men de term ‘õt moet verklaren als ,,glorieteken” (Is 55,14; het zou gaan over de positie van Kaïn als smid); Heinisch meent dat het te­ken louter en alleen aan Kaïn bekend was (maar dat gaat niet op, want het ,,teken” moet ook sociaal herkenbaar zijn). Dat het teken eerder een verscherping van Kaïns straf zou meebrengen, omdat een snelle dood (die verhinderd wordt) minder pijnlijk zou zijn dan een levenslang lijden (aldus Junker), druist in tegen de context, die in het teken blijkbaar een bescherming ziet. Eind jare 1950 begin 60er jaren werd een poging ondernomen om het ,,teken” van Kaïn uit te schakelen; i.p.v. TM ‘õt zou men namelijk willen lezen: neéõt ,,verblijfplaats (en)” of ,,asielstad” (de beginletter n zou te verklaren zijn door haplografie, vanwege de slot-n van qajin: leqajin ne’õt) ; aldus 0. Sauermann, Bemerkungen zum Kainszeichen Gen 4,15b (An­tonianum 33, 1958, 45-56).

Vers 16: De vage lokalisatie (ergens ver weg ten oosten van het paradijs) en de betekenis van de naam Nod (,,zwerversland”, waar Kaïn nâd, ,,vagebond” is) wijzen op de innerlijke onrust van de broedermoordenaar (de Tg van Palestina leest be’eres nã’wãnãd). Kaïn onttrekt zich aan de gemeenschap waar Jehovah vereerd wordt (,,aan het aanschijn van Jehovah”); ook hier is de beschrijving van Kaïns wroeging onverenigbaar met de allereerste mensheid (er is bezwaarlijk sprake van vrees voor dieren of voor… prae-Adamieten, zoals men soms beweerd heeft).

+

Voorgaande:

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #1 Bereshith 4:1-6 Twee broers en hun offers

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #2 Bereshith 4:3-7 Aanleiding tot broedermoord

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #3 Bereshith 4:8 De Broedermoord

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #4 Bereshith 4:9-16 Straf voor de broedermoord #1 Bereshith 4:9-12 Bestraffing

Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #5 Bereshith 4:9-16 Straf voor de broedermoord #2 Bereshith 4:13-14 Bewustwording van straf

Een gedachte over “Bereshith 4:1-24 Kaïn en de Kaïnieten #6 Bereshith 4:9-16 Straf voor de broedermoord #3 Bereshith 4:15-16 Kenteken ter bescherming”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.