Elohim Hashem Jehovah, Mensdom, Religiositeit + Wijze van Geloofsuitdrukking

De Pracht van een eigen ruimte

Wij zijn verheugd met het leuke nieuws dat Rabbijn Sipporah Joseph רב | Yeshiva in Amsterdam een plek heeft gevonden om een verbindingsplaats te maken voor ons sterfelijke mensen om te naderen tot het Hogere.

Voor haar zal dit nu slechts een begin zijn, want nu zal zij moeten over gaan tot het verzamelen van een minjan, een gebedsgroep van tenminste tien leden, zodat de gecreëerde handeling hier beneden een respons teweeg mag brengen naar boven. Dat vereiste quorum van tien volwassen Joodse mannen, dat nodig is om in de synagoge de dienst te houden maakt het voor ons niet altijd makkelijk. Vraag dat hierbij kan gesteld worden of dat wij ons aan dat aantal foute verspieders (namelijk tien) moeten houden om een minjan te vormen. Wij zien in de Thora die tien mannen tegen de Hogere ingaan en toch laten wij als gemeenschap ons leiden om die ‘gemeenschap‘ van tien man ons als norm voor de “gemeenschap” aannemen.

Wij kunnen zien dat die verspieders allen zeer hoogstaande en Godvrezende mensen waren die door het Beloofde Land zouden trekken als toeristen, om zo na te gaan of de kust veilig was en te bevestigen dat het zeker de moeite waard was om de Eeuwige te volgen richting Israël! Alsof zij plotseling hun Godvrezendheid hadden verloren, spraken zij echter kwaad over het Heilige Land en probeerden het Joodse Volk ervan te weerhouden om zich in Israël te vestigen. Zwaar zijn de verspieders gestraft voor hun poging om het Joodse Volk letterlijk te misleiden.

In hen zien wij het aardse. En wij behoren erg genoeg ook tot dat aardse. Zoals de verspieders begrepen dat bij het verlaten van de woestijn de Joden het land zouden moeten bewerken, geld verdienen om te overleven, zwoegen en ploeteren, moeten wij in deze aardse wereld ook onze wereldse plichten vervullen om te overleven. Het is verkeerd te denken, zoals de verspieders waarschijnlijk dachten, dat al dat werk een gigantische inbreuk zou betekenen op het geestelijke vrome leven zoals dat speelde in de woestijn. Ook al moeten wij onze aardse verplichtingen nakomen is er een mogelijkheid om onze geestelijke taken even goed te vervullen. Al zal dat opoffering of inspanning vragen. Maar indien dit uit liefde voor de Allerhoogste gebeurt zal dat nooit als een opoffering aanvoelen.

De Elohim Hashem Jehovah is een begrijpende God, maar is ook een God die getrouwe toewijding verlangt. Het is niet om dat wij hier op aarde moeten werken om onze kost te verdienen dat wij zo maar God terzijde moeten schuiven of Hem minder moeten dienen. Wij moeten beseffen dat de nachash (de verleiding) of satan (tegenkanter van God) ons met alles rond de oren zal slingeren met leuke gadgets, boeiende wereldse evenementen (concerten, etc.) maar ook met beproevingen om ons zo ver van de Allerhoogste te krijgen door onze tijd met veel andere dingen te vullen.

Om zo een gebeds- en studieruimte te voorzien of een synagoge waar te maken zal er heel wat samenwerking moeten plaats grijpen en moet de wil opengesteld worden om dat Huis van God tot iets moois uit te bouwen. Hiertoe moeten zij die zich geroepen voelen hun religiositeit voelen in een entourage waar God als het ware zichtbaar aanwezig is, wat geen lichte prestatie is. Eens gevormd zal het ook leefbaar moeten gemaakt worden en leefbaar gehouden moeten worden. Overeind blijven als er valkuilen zijn, daar wordt de echte vrome trouw aan de Eeuwige zichtbaar.

De in de Thora genoemde ‘gemeenschap’ moet getuigen om een link te vormen naar dat Hogere. Voordeel vandaag is dat er groeperingen zijn waar het niet letterlijk mannen moeten zijn, maar waar ook vrouwen die verbindingstaak mogen overnemen. Ook al zijn er gemeenschappen die tegen een feminisering van de Joodse gemeenschap zijn. Sommigen zien dan niet zo graag de funties van rabbijn, chazzan, gabbai, sjamoachtsiboer, lajener of bestuursvoorzitter vervuld door een vrouw. In onze hedendaagse wereld zou dat echter geen probleem mogen zijn.

Ook zij kunnen instaan om handelingen verwezenlijken welke uitvoeringen van mitzvot met de juiste meditatieve intenties in deze wereld een reactie en effect veroorzaken in de spirituele realiteit. Hun daden kunnen en moeten ook zuiver zijn om kodesh te zijn, met het besef overbrengend aan de gemeenschap dat de Schepper gesepareerd is van het wereldse en verheven is op een zuiver eerbiedige wijze. Niets van wat wij hier in deze wereld verzamelen zullen wij kunnen mee nemen in ons graf. Maar onze houding om ‘apart geplaatst te worden‘ of om ‘heilig‘ te zijn zal wel alles bepalen voor de toekomst die ons tegemoet kan komen.

De Zohar zal ons nu leren hoe deze heiligheid neerwaarts kan worden gehaald. De analyse van de Zohar is gerelateerd aan het hebben van de gepaste intentie in het denken tijdens het zeggen van de woorden van de Kedoesha. Met de juiste meditatieve intenties zullen zij die mee de gemeenschap willen opbouwen de leden in de gemeenschap er toe krijgen om het uitvoeren van mitzvot tot een realiteit te maken welke heden en verleden met werelds en hemels laat verbinden als het ware door een effect te veroorzaken in de spirituele realiteit.

Ook al is de Wijsheid van God ver weg van ons, is het de rabbijn die ons met het Licht van de Allerhoogste moet voorzien. Hij of zij zal in de gemeenschap van samen komenden het vuur moeten doen groeien van ingetogenheid en leerwillendheid. Daartoe is het zo belangrijk ook om in de samenkomst ruimte ook plaats te hebben voor intense studie van het Woord van God, want uiteindelijk draait alles daar rond.

Gezegend mogen zij dan zijn die samen vrede kunnen vinden om het genoegen te hebben een ruimte tot zich te kunnen nemen waar die verbinding van boven naar beneden mag plaatsgrijpen. De wereldse en dode stenen moeten nu door de inspiratie en door de levendige inzet een sjoel tot leven worden.

Veel succes toegewenst aan hen die hiertoe gaan bijdragen en samen een gemeenschap willen gaan vormen.

+

Voorgaande

Yitro, Aankoop Vastgoed en Jubileum

Niet toegeven aan de wereld

++

Aanvullende lectuur

  1. Verzamelen, bijeenkomen, samenkomen, vergaderen
  2. Geestelijke vorming tot heiligheid #1
  3. Geen teken van vooruitgang
  4. Jouw enige beperkingen zijn diegene die je op jezelf hebt gesteld
  5. Synagoge uit de tijd van Jezus opgegraven

+++

Gruppenfoto, bestehend aus knapp 50 Personen, vor der Synagoge.
De leden van de AG Joodse collecties voor de synagoge Veitshöchheim. © Johanna Steel Center – Die Mitglieder der AG Jüdische Sammlungen vor der Synagoge Veitshöchheim. © Johanna Stahl-Zentrum

Gerelateerd

  1. Blog nav ‘Learning to dream again’ van Samuel Wells met onder de Zinnen om op te kauwen: Hoop leert eerst Gods droom en dan leeft hij.
  2. Neues aus jüdischen Museen und Institutionen
  3. Einladung nach Litauen
  4. Budapest
  5. 135.)11.11.17: Synagoge Deidesheim, Berlin-Bombay
  6. 9. November 2017: Gedenken in Augsburger Synagoge
  7. Tykocin. Great Synagogue / Wielka Synagoga
  8. Jesus was not against organized religion according to the Bible
  9. Intermezzo:Nachhall der gelungenen Veranstaltung,Deidesheimer Synagoge
  10. Everyone is looking: a woman
  11. Bondi synagogue ban over terrorism risk leaves Jewish community shocked and furious
Advertenties

2 gedachten over “De Pracht van een eigen ruimte”

  1. Dank u voor uw reactie! De ‘plek’ moet nog gevonden worden en daarvoor vraag ik AdoShem’s wijsheid maar in maart 2018 moet het rond kunnen zijn! Ik zal altijd diensten houden, minyan of geen minyan. In officiële zin heb je zonder minyan een iets kortere dienst dan met minyan omdat dan een aantal gebeden worden overgeslagen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.